A A A

Sesizarea avocatului parlamentar Aurelia Grigoriu a fost admisă de Curtea Constituţională

Curtea Constituţională a admis spre examinare sesizarea avocatului parlamentar Aurelia Grigoriu şi a declarat neconstituţională  lit.e) din art.4 a Legii contenciosului administrativ, care stabileşte că actele administrative referitoare la securitatea naţională a Republicii Moldova sunt exceptate de la controlul judecătoresc.

În viziunea avocatului parlamentar, normele precitate supuse controlului, contravin drepturilor fundamentale garantate de art.20 cu privire la accesul liber la justiţie, art.53 cu privire la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, art.54 cu privire la restrîngerea exerciţiului unor drepturi şi a unor libertăţi din Constituţia Republicii Moldova.

În argumentele sale avocatul parlamentar a susţinut că securitatea naţională este, în prezent, garantată de securitatea militară, de securitatea economică, de securitatea energetică, de securitatea mediului, de securitatea psihologică, de securitatea juridică ş.a.m.d. Toate aceste axe de securitate constituind componente vitale de securitate, pe care individul le resimte în mod direct şi de care poate fi afectat.

Principiul liberului acces la justiţie se aplică indiferent de calitatea  persoanei şi se concretizează în posibilitatea depunerii oricărei cereri a cărei rezolvare este de competenţa instanţelor judecătoreşti. Caracterul legitim sau nelegitim al pretenţiilor formulate în justiţie este rodul judecărei cauzei şi el se constată prin hotărîrea judecătorească. Potrivit Constituţiei Republicii Moldova, exercitarea dreptului de acces la justiţie nu poate fi îngrădit prin lege, deoarece pe această cale se aduce atingere şi existenţei dreptului.

Orice restrîngere a exerciţiului drepturilor trebuie să fie necesară într-o societate democratică, să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o şi nu trebuie să ducă la suprimarea dreptului sau a libertăţii, cum se întîmplă în cazul dat.

Aşadar, calea de atac a actelor administrative în contenciosul administrativ trebuie sa fie ,,efectivă”atît din punct de vedere al reglementarii, cît şi al rezultatului practic.

De aceea într-un sistem democratic, de legalitate, anularea unui act administrativ trebuie lăsată în competenţa, cu precădere dacă nu organelor ierarhic superioare, exclusiv autorităţii judecătoreşti.

În concluzie a reiterat, că securitatea naţională nu poate fi un pretext pentru a justifica lipsa unui control judecătoresc asupra respectării drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale oricărei persoane.

Pornind de la argumentele invocate mai sus, Curtea Constituţională a admis sesizarea avocatului parlamentar Aurelia Grigoriu şi a declarat neconstituţional articolul 4 lit.e) din Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000 (http://www.constcourt.md/libview.php?l=ro&idc=7&id=526&t=/Prezentare-generala/Serviciul-de-presa/Noutati/Exceptarea-de-la-controlul-judiciar-a-actelor-administrative-referitoare-la-situatiile-exceptionale-neconstitutionala).

În acelaşi timp, Curtea a formulat a adresă Parlamentului prin care a semnalat necesitatea revizuirii integrale a normelor ce exclude anumite acte administrative de orice formă de control judiciar.

Textul Sesizării

Hotărîrea Curţii Constituţionale a Republicii Moldova nr.5 din 11.02.2014 a fost publicată  în Monitorul Oficial nr.104-109  la 06 mai 2014.