A A A

Prevederile în domeniul respectării drepturilor omului ale Acordului de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană

Unul dintre obiectivele centrale ale acestui Acord este „de a susține și spori cooperarea în domeniul justiției, libertății și securității pentru consolidarea statului de drept și respectarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, precum și în domeniul mobilității și contactelor interumane” (Articolul 1, Obiective).

Respectarea principiilor democratice, drepturilor omului și ale libertăților fundamentale, conform celor proclamate în Declarația universală a drepturilor omului și celor definite în Convenția europeană privind drepturile omului, Actul Final din 1975 al Conferinței cu privire la securitate și cooperare în Europa și Carta de la Paris pentru o nouă Europă din 1990 formează baza politicilor interne și externe ale Părților și constituie un element esențial al prezentului Acord ( Articolul 2, Titlul I, Principii generale).

Unul dintre scopurile de bază ale dialogului politic dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană este “de a consolida respectarea principiilor democratice, supremației legii și bunei guvernări, drepturilor omului și ale libertăților fundamentale, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparțin minorităților și a contribui la consolidarea reformelor politice interne” (TITLUL II, Dialogul politic şi reforma, cooperarea în domeniul politicii externe şi de securitate, articolul 3).

Articolul 12 (punct.3) din Titlul III, JUSTIȚIE, LIBERTATE ȘI SECURITATE stipulează că ”respectarea drepturilor omului și libertăților fundamentale va ghida toată cooperarea cu privire la libertate, securitate și justiție”.Totodată punctele 2 şi 3 ale aceluiaşi articol prevăd că ”în cooperarea lor în domeniul libertății, securității și justiției Părțile vor acorda o importanță deosebită promovării supremației legii, inclusiv independenței sistemului judiciar, accesului la justiție și dreptului la un proces echitabil. Părțile vor coopera pe deplin cu privire la funcționarea eficientă a instituțiilor în domeniile de aplicare a legii și administrare a justiției”.

Articolul 13 stabileşte că părţile vor coopera ” întru asigurarea unui nivel înalt de protecție a datelor cu caracter personalîn conformitate cu instrumentele și standardele legale ale Uniunii Europene, Consiliului Europei (CoE) și cele internaționale”.

Articolul 14 conţine prevederi referitoare la asigurarea respectării drepturilor migranţilor conform principiilor internaţionale, normele de admitere, drepturile și statutul persoanelor admise, tratamentul echitabil și integrarea cetățenilor străini cu ședere legală, educația și formarea, și măsurile împotriva rasismului și xenofobiei. Articolul stipulează stabilirea unei politici eficiente și preventive împotriva migrației ilegale, traficului ilegal de migranți și traficului de ființe umane, inclusiv chestiunea privind modul de combatere a rețelelor de contrabandiști și traficanți și modul de protecție a victimelor traficului de acest gen; promovarea și facilitarea reîntoarcerii migranților ilegali.

În corespundere cu Articolul 15 - Circulația persoanelor, „Părțile vor depune de asemenea eforturi pentru a spori mobilitatea cetățenilor și vor întreprinde pași treptați în vederea atingerii obiectivului comun al unui regim fără vize la momentul oportun, dacă condițiile pentru o mobilitate bine gestionată și sigură stabilite în Planul de Acțiuni privind liberalizarea regimului de vize sunt întrunite”.

CAPITOLUL 4 al Acordului prevede că Părţile vor consolida dialogul și cooperarea lor în promovarea unor politici de ocupare a forței de muncă, sănătății și siguranței la locul de muncă, dialogului social, protecției sociale, incluziunii sociale, egalității dintre genuri, anti-discriminării și drepturilor sociale, ceea ce va contribui la crearea  unui număr mai mare de locuri de muncă, reducerea sărăciei, consolidarea coeziunii sociale, dezvoltarea durabilă și îmbunătățirea calității vieții.

Astfel articolul 32 detaliază că relaţiile de cooperare, bazată pe schimbul de informații și de bune practici, va avea drept obiective:

(a) reducerea sărăciei și consolidarea coeziunii sociale;

(b) politica de ocupare a forței de muncă, axată pe creșterea locurilor de muncă mai bune, cu condiții de muncă decente, inclusiv în vederea reducerii economiei neformale și șomajului neformal;

(c) promovarea măsurilor active pe piața muncii și serviciilor eficiente de ocupare a forței de muncă pentru a moderniza piața muncii și pentru a asigura adaptarea la necesitățile pieții muncii;

(d) stimularea piețelor muncii mai incluzive și sistemelor de siguranță socială care integrează persoanele dezavantajate, inclusiv persoanele cu dezabilități și persoanele din grupurile minoritare;

(e) gestionarea eficientă a migrației forței de muncă, cu scopul consolidării impactului pozitiv al acesteia asupra dezvoltării;

(f) asigurarea oportunităților egale cu scopul consolidării egalității dintre genuri și asigurării oportunităților egale dintre femei și bărbați, precum și combaterea discriminării din orice fel de motive;

(i) promovarea sănătății și siguranței la locul de muncă.

Articolele 34-37 ale Acordului prevăd că “Părțile se vor axa pe consolidarea cooperării în materii de ocupare a forței de muncă și politică socială în toate organizațiile regionale, multilaterale și internaționale relevante.

Părțile vor promova responsabilitatea și răspunderea corporativă și socială și vor încuraja practicile de afaceri responsabile, cum ar fi cele promovate de declarația tripartită a Inițiativei Global Compact a ONU și Organizației Internaționale a Muncii (ILO) cu privire la principiile referitoare la întreprinderile multinaționale și politica socială.

Potrivit articolelor din Capitolului  16 - MEDIUL ÎNCONJURĂTOR, „Părțile vor dezvolta și consolida cooperarea lor pe chestiuni de mediu, astfel contribuind la realizarea obiectivului pe termen lung de dezvoltare durabilă și ecologizare a economiei. Se preconizează că protecția sporită a mediului va aduce beneficii cetățenilor și companiilor din Republica Moldova și din Uniunea Europeană, inclusiv prin intermediul sănătății îmbunătățite, resurselor naturale păstrate, eficienței economice și de mediu sporite, integrării mediului în alte domenii de politică, precum și utilizării tehnologiilor moderne, curate, care contribuie la modele de producere mai durabile. Cooperarea se va desfășura ținînd cont de interesele Părților, pe baza egalității și beneficiului mutual, precum și luând în considerație inter-dependența care există între Părți în domeniul protecției mediului și acordurile multilaterale în domeniul dat.

Cooperarea va avea drept scop păstrarea, protecția, îmbunătățirea și reabilitarea calității mediului, protejarea sănătății umane, utilizarea durabilă a resurselor naturale și promovarea măsurilor la nivel internațional pentru a aborda problemele de mediu regionale și globale”.

Un capitol distinct - 21 se referă la direcţiile de colaborare în domeniul sănătăţii publice, cu scopul de a spori nivelul siguranței sănătății publice și protecției sănătății umane drept premisă pentru dezvoltarea durabilă și creșterea economică.

Potrivit Articolului 114,  cooperarea va cuprinde în particular următoarele domenii:

(a) consolidarea sistemului de sănătate publică al Republicii Moldova, în particular prin implementarea reformei în sectorul sănătății, asigurarea asistenței medicale primare de calitate înaltă, îmbunătățirea guvernării sănătății și finanțării asistenței medicale;

(d) inspecția epidemiologică și controlul bolilor transmisibile, cum ar fi, spre exemplu, HIV/SIDA, hepatita virală și tuberculoza, precum și creșterea nivelului de pregătire pentru a reacționa la pericolele și situațiile excepționale legate de sănătate;

(c) prevenirea și controlul bolilor ne-transmisibile, preponderent prin schimbul de informație și bune practici, promovarea modului de viață sănătos și abordarea factorilor determinanți majori pentru sănătate, cum ar fi nutriția, dependența de alcool, droguri și tutun;

(d) calitatea și siguranța substanțelor de origine umană;

(e) informații și cunoștințe în domeniul sănătății;  

(f) implementarea deplină și în timp util a acordurilor internaționale în domeniul sănătății, în particular a Regulamentelor internaționale cu privire la sănătate și Convenției – Cadru privind controlul tutunului din 2003.

Articolul 115 stipulează integrarea treptată a Republicii Moldova în rețelele de sănătate relevante ale Uniunii Europene și consolidarea treptată a interacțiunii dintre Republica Moldova și Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor. Republica Moldova va armoniza legislația sa în domeniu cu actele legislative ale UE și instrumentele internaționale.

Diverse acţiuni menite să asigure accesul egal şi nestingherit la educaţie, promovarea diversităţii culturale sînt stipulate în Capitolul 23 – Cooperarea în domeniul educaţie, instruire, multilingvism, tineret şi sport.

Cooperarea se va axa, printre altele, pe următoarele domenii:

(a) promovarea învățării pe durata vieții, care constituie cheia spre creștere și locuri de muncă și poate permite cetățenilor să participe în măsură deplină în societate;

(b) modernizarea sistemelor de educație și instruire, sporind calitatea, relevanța și accesul;

(c) promovarea convergenței în învățământul superior, reieșind din procesul de la Bologna și din agenda UE de modernizare a învățământului superior;

(d) consolidarea cooperării academice internaționale, participării în programele de cooperare ale UE, sporirea mobilității studenților și cadrelor didactice.

CAPITOLUL 25 – Cooperarea în domeniul culturii, politicii audio-vizualului şi mass-media cuprinde acţiuni menite să contribuie la dezvoltarea  cooperări în domeniul culturii în conformitate cu principiile stipulate în Convenția Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) din 2005 cu privire la protecția și promovarea diversității formelor de expresie culturală. Părțile vor căuta un dialog de politici permanent în domeniile de interes reciproc, inclusiv dezvoltarea industriilor culturale în Uniunea Europeană și în Republica Moldova. Cooperarea dintre Părți va stimula dialogul intercultural, inclusiv prin participarea sectorului culturii și societății civile din UE și Republica Moldova.

Părțile vor concentra colaborarea lor asupra unui șir de domenii:

(a) cooperarea în domeniul culturii și schimburile culturale, precum și mobilitatea artelor și artiștilor;

(b) dialogul intercultural;

(c) dialogul de politică privind politica în domeniul culturii și politica în domeniul audio-vizualului;

(d) cooperarea în forumurile internaționale, cum ar fi UNESCO și CoE, printre altele, pentru a dezvolta diversitatea culturală și păstra și valorifica patrimoniul cultural și istoric; și

(e) cooperarea în domeniul mass media.

 

Acordul de Asociere prevede în Capitolul 27 şi colaborări în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului.

Părțile convin să coopereze în asigurarea și promovarea drepturilor copilului în conformitate cu legile și standardele internaționale, în particular cu Convenția ONU privind drepturile copilului din 1989, luînd în considerație prioritățile identificate în contextul concret al Republicii Moldova, în particular pentru grupurile vulnerabile (Articolul 137).

Cooperarea respectivă va include, în particular, următoarele:

(a) prevenirea și combaterea tuturor formelor de exploatare (inclusiv munca copiilor), abuz, neglijare și violență împotriva copiilor, inclusiv prin elaborarea și consolidarea cadrului legal și instituțional, precum și prin desfășurarea campaniilor de sensibilizare în acest domeniu;

(b) îmbunătățirea sistemului de identificare și asistență a copiilor în situații vulnerabile, care include participarea sporită a copiilor în procesul decizional și implementarea mecanismelor eficiente de examinare a reclamațiilor individuale din partea copiilor;

(c) schimbul de informații și bune practici privind reducerea sărăciei printre copii, inclusiv privind măsurile pentru axarea politicilor sociale pe asigurarea bunăstării copiilor și pentru promovarea și facilitarea accesului copiilor la educației;

(d) implementarea măsurilor axate pe promovarea drepturilor copilului în cadrul familiei și instituțiilor și consolidarea capacităților părinților și îngrijitorilor pentru a asigura dezvoltarea copilului;

(e) accesul la, ratificarea și implementarea documentelor internaționale relevante, inclusiv acele elaborate în cadrul Organizației Națiunilor Unite, Consiliului Europei și Conferinței de la Haga privind Dreptul Internațional Privat, cu scopul promovării și protejării drepturilor copiilor în conformitate cu cele mai înalte standarde în acest domeniu (Articolul 138)

 

http://www.gov.md/public/files/2013/ianuarie_2014/ACORD_RM-UE_1.pdf