A A A

Avocatul parlamentar Anatolie Munteanu: Statul trebuie să întreprindă acţiuni hotărîte şi operative în vederea îmbunătăţirii cadrului normativ în domeniul malpraxisului

Promovarea drepturilor omului ca un component fundamental al reformelor şi imposibilitatea de a satisface maxim aceste drepturi generează apariţia unor situaţii litigioase în relaţiile sociale. Acest cadru este unul specific şi pentru sistemul de sănătate, unde se înregistrează situaţii de conflict dintre prestatorii de servicii de sănătate şi pacienţi.

Profesiunea medicală este o activitate socială şi, prin urmare, prestatorul de servicii de sănătate este supus unor riscuri şi poate realiza greşeli în activitatea sa, care în consecinţă pot genera prejudicii pacientului. Materializarea acestui fapt duce la instituirea imediată a responsabilităţii de ordin moral, social şi juridic, deoarece actul medical are efecte umane, sociale şi juridice inevitabile din care decurg obligaţii şi drepturi pentru părţile implicate. Realizarea actului medical poate fi afectată de inexactităţi greşeli şi/sau erori, generatoare de prejudicii asupra pacientului.

Calitatea serviciilor de sănătate, greşelile în exercitarea profesiunii medicale şi răspunderea medicală constituie un subiect actual al numeroaselor articole în presa scrisă şi electronică, reportaje şi emisiuni radio şi televizate. Aceste probleme din perspectiva încălcării drepturilor pacientului şi implicit ale drepturilor omului ţin de preocupările permanente ale avocatului parlamentar.

Malpraxisul reprezintă o constantă aproape inevitabilă a practicii medicale, erorile medicale sunt o problemă reală a societăţii noastre, iar responsabilitatea pentru acestea revine  factorilor de decizie, prestatorilor de servicii de sănătate, cetăţenilor în calitatea lor de consumatori de servicii de sănătate şi societăţii în general. Cu toate acestea, în opinia avocatului parlamentar Anatolie Munteanu, nici un grup nu a fost şi nu este dispus, deocamdată, să accepte partea sa de responsabilitate şi să întreprindă măsurile necesare schimbării.

În Republica Moldova nu există o legislaţie specifică în domeniul malpraxisului care să stabilească şi să reglementeze răspunderea civilă a prestatorului de servicii de sănătate. În lipsa unui cadru juridic special reglementat în care o persoană poate solicita o despăgubire ca expresie a unui proces de reparaţie faţă de încălcarea drepturilor pacientului, standardelor medicale sau rezultatelor medicale, cazurile de  malpraxis medical se examinează conform legislaţiei în vigoare. Constatarea acestor cazuri se face pe cale judiciară şi implică cheltuieli considerabile pentru pacientul prejudiciat, căruia îi revine sarcina probării greşelii prestatorului de servicii medicale.

Ombudsmanul consideră că în Republica Moldova lipseşte un sistem naţional de raportare a erorilor medicale, lipsesc statistici oficiale, făcute publice, privind  numărul cauzelor examinate de către instanţele judecătoreşti, numărul medicilor care au fost traşi la răspundere pentru dauna cauzata sănătăţii pacientului din imprudenţă, neglijenţă sau lipsa de profesionalism, numărul deceselor în urma erorilor medicale, numărul persoanelor care au suferit în rezultatul tratamentului şi medicamentelor prescrise greşit, precum şi a infecţiilor contactate în timpul spitalizării sau după intervenţiile chirurgicale. 

Toate aceste deficienţe de sistem, atestate de avocaţii parlamentari în cadrul examinării plîngerilor parvenite la CpDOM, fiind  raportate  la multiplele cazuri  mediatizate, denotă existenţa unor grave probleme în domeniul vizat.

Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova a lansat mai multe activităţi legate  de controlul  respectării drepturilor omului în medicină, astfel a fost elaborat un Raport tematic privind respectarea dreptului la ocrotirea sănătăţii a persoanelor care suferă de tuberculoză, Raportul tematic privind respectarea în mediul şcolar a dreptului copilului la sănătate, avocatul parlamentar Anatolie Munteanu a înaintat o Sesizare la Curtea Constituţională ce avea drept obiect de examinare prevederile art. 52 alin. (6) din Legea privind supravegherea de stat a sănătăţii publice nr. 10 din 03.02.2009,de asemenea ombudsmanul a expediat  pe numele preşedintelui Legislativului o iniţiativă de modificare  a Legii privind supravegherea de stat a sănătăţii publice nr.10 din 3 februarie 2009 şi a Hotărîrii Guvernului cu privire la aprobarea Programului naţional de imunizare pentru anii 2011-2015 nr. 1192 din 23.12.2010., cu prezentarea argumentării juridice corespunzătoare

http://ombudsman.md/sites/default/files/rapoarte/raport_tbc_0.pdf);
http://ombudsman.md/sites/default/files/rapoarte/raport_tematic_-_dreptul_la_sanatate.pdf
 http://ombudsman.md/sites/default/files/activitate/sesizre_vaccinar_2_0.pdf
http://ombudsman.md/sites/default/files/activitate/vaccinare_propunere.pdf.

Prin aceste studii şi mai ales prin  actele de reacţionare, avocatul parlamentar a scos în evidenţă grave probleme de sistem din domeniul medicinii, cu toate acestea, societatea a reacţionat pasiv la problemele abordate. De asemenea pasivă a fost reacţia mediului profesionist la ideea de a crea consiliul consultativ de pe lîngă avocatul parlamentar  referitor la erorile medicale.

În opinia avocatului parlamentar Anatolie Munteanu, statul trebuie să întreprindă acţiuni hotărîte şi operative în vederea îmbunătăţirii cadrului normativ în domeniul malpraxisului şi  instituirea cadrului normativ şi instituţional de soluţionare extrajudiciară a acestor cazuri, dezvoltarea şi implementarea unui sistem de raportare a erorilor medicale, implementarea asigurărilor obligatorii de răspundere  civilă pentru malpraxis medical a lucrătorilor medicali şi farmaceutici, instituţiilor medico-sanitare şi farmaceutice, producătorilor şi furnizorilor de medicamente şi dispozitive medicale.