Centrul pentru Drepturile Omului s-a autosesizat din presă privind temerile exprimate de reprezentanţii societăţii civile în legătură cu unele acţiuni întreprinse de autorităţile municipale în scopul realizării proiectului de eficienţă energetică a blocurilor locative din capitală. Nemulţumirile s-au referit în mod special la conţinutul contractului privind administrarea blocului de locuinţe, propus mai multor locuitori ai municipiului Chişinău pentru semnare.
Ulterior, după semnarea acestui contract de „bază”, urmează a fi suplimentar încheiate contracte de participare la proiectul vizat, susţinut de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Comisia Europeană şi Guvernul Suediei, prin programul „Moreeff” (înlocuirea geamurilor de la scările blocurilor de locuinţe cu geamuri termopan şi instalarea de noi uşi la intrare).
Avînd în vedere că reprezentanţii societăţii civile au invocat inclusiv argumente ce ar presupune o posibilă atingere dreptului cetăţenilor la proprietate, consfinţit în art.9 al Constituţiei, prin semnarea de către locuitorii capitalei a contractului, CpDOM a analizat acest document şi atenţionează asupra unor aspecte.
Potrivit art. 679, alin.(2) al Codului civil: „Sînt esenţiale clauzele care sînt stabilite ca atare prin lege, care reies din natura contractului sau asupra cărora, la cererea uneia din părţi, trebuie realizat un acord.” Astfel, este obligatorie stabilirea unor clauze exprese privind părţile contractului, obiectul, termenul de valabilitate a contractului, modul de modificare sau de reziliere a contractului, costul acestuia, modul de administrarea a mijloacelor financiare, precum şi modul de returnare a datoriei alocate întru implementarea proiectului în cauză.
De asemenea, întru respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, atenţionăm asupra necesităţii consultării, informării populaţiei privind condiţiile şi forma de implementare a proiectului.
Or. în temeiul art. 8 al Legii nr. 436-XVI din 28.12.2006 privind administraţia publică locală:„ (2) În problemele de interes local care preocupă o parte din populaţia unităţii administrativ-teritoriale pot fi organizate, cu această parte, diverse forme de consultări, audieri publice şi convorbiri, în condiţiile legii.
(3) Proiectele de decizii ale consiliului local se consultă public, în conformitate cu legea, cu respectarea procedurilor stabilite de către fiecare autoritate reprezentativă şi deliberativă a populaţiei unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi sau al doilea, după caz„.
În acest fel, pentru evitarea unor eventuale litigii nedorite, care ar putea prejudicia interesele cetăţenilor, dar şi ale statului, autorităţilor publice din Chişinău, inclusiv prin compromiterea proiectului de eficienţă energetică, CpDOM recomandă autorităţilor municipale să acţioneze în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare.
2013-08-14